Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
POWDIR

Powiatowy Ośrodek Wsparcia Dziecka i Rodziny
w Chrzanowie

POWDIR

(32) 646 71 88
+48 662 336 308

 

Powiatowy Ośrodek Wsparcia Dziecka i Rodziny w Chrzanowie jest jednostką organizacyjną wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, nie posiadającą osobowości prawnej.  

Podmiotem prowadzącym placówkę jest Powiat Chrzanowski. Ośrodek jest placówką opiekuńczo-wychowawczą typu socjalizacyjnego dla 28 wychowanków, która zapewnia dzieciom i młodzieży całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki: całodobową, ciągłą lub okresową opiekę i wychowanie. Placówka przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży powyżej 10 roku życia do 18 roku życia – możliwość pobytu w placówce dzieci młodszych i starszych aniżeli podany przedział wiekowy określa ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Placówka mieści się przy ulicy Marii Skłodowskiej – Curie 10 w Chrzanowie.

 

 

 

 

  


 

Dział terapeutyczny

Chcąc kształtować wrażliwość na piękno, rozwijać smak estetyczny, musimy przygotować dziecko w tym kierunku już od wczesnego dzieciństwa. Zajęcia plastyczne mają na celu rozwijanie wszelkich zdolności dziecka. Wpływają one doskonale na proces kształtowania osobowości, co zwiększa szansę na powodzenie w szkole i życiu. Ich podstawą są różne działania plastyczne. Dają one dziecku radość poprzez oglądanie, dotykanie, manipulowanie i działanie. Tworząc prace plastyczne, dziecko rozwija własną wyobraźnię i pomysłowość. Staje się samodzielne, nabywa umiejętności radzenia sobie, dobierania narzędzi i materiałów potrzebnych do realizacji projektu, wykorzystania inicjatywy. Poprzez wykonywanie rozmaitych czynności doskonali swoje umiejętności manualne i ruchowe. Dziecko, aby uczestniczyć w zajęciach, nie musi być artystą. Ważny jest proces tworzenia. Zajęcia twórcze są elementami dającymi siłę. Pomagają uzewnętrznić emocje, pragnienia i myśli. Wydobywają z dzieci energię, która wspiera ją we własnym rozwoju.


CELE OGÓLNE ZAJĘĆ TERAPEUTYCZNYCH

  • Rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej dziecka oraz jego indywidualnych zdolności twórczych
  • Pobudzanie kreatywności dzieci, odkrywanie przyjemności tworzenia, cieszenie się uzyskanym efektem
  • Rozpoznanie potrzeb emocjonalnych, poznawczo-rozwojowych i możliwości manualnych u dzieci
  • Relaksacja pozwalająca na odreagowanie wewnętrznych napięć, niepowodzeń, frustracji.

 

Terapia zajęciowa – zajęcia plastyczne w POWDiR w Chrzanowie ma charakter twórczy i realizowany jest przez:

 

  • rozwijanie zmysłu estetyki, wyobraźni, potrzeby tworzenia, zdolności manualnych i plastycznych,
  • zapoznanie z kształtem, kolorem i bryłą poprzez ćwiczenia twórcze,
  • rozpoznawanie technik i obserwowanie uzyskanych efektów,
  • rozwijanie kreatywności, zdolności wyrażania, wymyślania i produko-wania czegoś nowego, oryginalnego,
  • wykorzystywanie niekonwencjonalnych materiałów jako środka wyrazu,
  • rozwijanie możliwości innowacyjnych poprzez wynajdywanie różnych rozwiązań tego samego tematu,
  • dostrzeganie i ukierunkowanie talentów,
  • rozładowywanie emocji, napięć i agresji,
  • rozwijanie koordynacji oko-ręka oraz koncentracji uwagi,
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości,
  • kształtowanie umiejętności porozumiewania się z innymi, zaspokajanie potrzeb – akceptacji, bezpieczeństwa, bycia rozumianym i docenianym,
  • zrozumienie istoty samodzielności i odpowiedzialności za wykonanie zadania.

 

Wychowankowie Ośrodka wykonują prace plastyczne między innymi  w technikach:

  • malowanie na szkle farbą, pastą i żelem plastycznym (świeczniki, puchary, butelki, miseczki),
  • malowanie na płótnie akrylem,decoupage (ozdabianie tekturowych pudełek, styropianowych form),
  • biżuteria z modeliny (kolczyki, zawieszki),
  • płaskorzeźby z gliny i masy samoutwardzalnej (wklęsłorzeźba i formy ozdobne), odlewu z gipsu (aniołki, bajkowe postacie),
  • formy przestrzenne Play Mais (zamki, budowle, makiety),
  • modelowanie z piankoliny (breloczki, maskotki),
  • okolicznościowe formy dekoracyjne (laurki, kartki świąteczne),
  • stroiki świąteczne,formowanie przestrzenne z różnych materiałów (z drutu i krepiny, z tkanin, gazet i staniolu),
  • rysunkowe (pastele, węgiel, piórko, pisaki), malarskie (akwarela, tusze marmurkowe, farby plakatowe),
  • graficzne (linoryt), wycinanki, wydrapywanki, wysypywanki (inicjały, pejzaże).

Zajęcia prowadzi Halina Pluszyńska



Zajęcia socjoterapeutyczne:

  • Spotkania koncentrują się wokół zabaw i ćwiczeń pozwalających na integrację grupy, budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa.
  • Zajęcia socjoterapeutyczne mają swoja strukturę, która wyznacza przebieg każdego spotkania. Rozpoczynają się „Powitaniem w kręgu”. Można zastosować tu różne formy aktywności werbalnej i ruchowej służące wprowadzeniu przyjemnej atmosfery. Kolejno następuje  „Rozgrzewka”.
  • W zależności od nastroju grupy i jej energii stosuje się tu ćwiczenia i zabawy aktywizujące lub wyciszające. Mogą być tak dobrane, by łączyć się lub wprowadzać w temat spotkania. „Zajęcia zasadnicze”- to czas aktywnego zdobywania przez uczestników doświadczeń emocjonalnych i poznawczych w celowo zorganizowanych sytuacjach psychokorekcyjnych i stymulujących rozwój. Kolejne ćwiczenia mogą być realizowane poprzez zabawy, rysunki i prace plastyczne, muzykowanie, odgrywanie scenek.

Podstawową formą pracy socjoterapeutycznej jest:

  • Zabawa
  • Dzieci młodsze szczególnie chętnie wyrażają swoje uczucia za pomocą muzyki, śpiewu i działalności plastycznej
  • Stosowana na zajęciach socjoterapeutycznych  psychogimnastyka
  • W socjoterapii wykorzystuje się pracę w kręgu
  • „Burza mózgów”, daje szansę wypowiedzenia się każdemu, nawiązania i utrzymania kontaktu oraz zaangażowania się.
  • Technika relaksacja służy odprężeniu, odreagowaniu negatywnych emocji i napięć

 

Zajęcia socjoterapeutyczne dostarczają dziecku nowych doświadczeń, przeciwstawnych do doświadczeń urazowych. Są okazją do wypróbowania i wyćwiczenia nowych sposobów zachowania oraz do nabywania nowych umiejętności to jest asertywności, podejmowania decyzji, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i emocjami, poszukiwania wsparcia i pomocy. Umożliwiają budowanie obrazu samego siebie, w którym dziecko będzie mogło lepiej siebie poznać, docenić swoje mocne strony i wykorzystać je w różnych sytuacjach życiowych.

Zajęcia prowadzi Małgorzata Bigaj

 

Galeria

dsc00679.jpg

Info

Zdjęcie miesiąca

IMG_20161220_165452 1.jpg
Ta strona korzysta z cookies
Dowiedz się więcej
Informacja o cookies